سفارش تبلیغ
صبا ویژن

charpa.ir

در قانون برای نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها قوانینی در نظر گرفته ‌شده است؛ بر این اساس نگهداری این‌گونه از حیوانات در قسمت‌های مشترک یک ساختمان جرم محسوب شده و شخص دارنده حیوان خانگی به‌عنوان مجرم شناخته ‌شده و سایرین می‌توانند از وی شکایت کنند. ( فروش آنلاین حیوانات )

قوانین آپارتمان‎نشینی

 

حیوانات خانگی این روزها از آن دسته میهمانان ناخوانده‌ای هستند که در اکثر خانه‌ها یافت می‌ شوند؛ و همین میهمانان ناخوانده هستند که عضوی عزیز برای خانواده‌های جدید خود به‌حساب آمده و یکی از اصلی‌ترین مشکلات همسایگان در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی بشمار می‌ روند، اما آیا واقعاً قوانینی برای نگهداری این نوع از حیوانات خانگی خصوصا سگ و گربه در آپارتمان وجود دارد که بتواند بسیاری از مشکلات و دعاوی بین همسایگان را برطرف کند؟( درمان اوتیسم با حیوانات )

قوانین آپارتمان‎نشینی

قانون در خصوص نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان چه ‌‌می‌گوید؟

در قانون برای نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها قوانینی در نظر گرفته ‌شده است؛ بر این اساس بر طبق تبصره ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها در سال 1347 نگهداری این‌گونه از حیوانات در قسمت‌های مشترک یک ساختمان جرم محسوب شده و شخص دارنده حیوان خانگی به‌عنوان مجرم شناخته ‌می شود و سایرین می‌توانند از وی شکایت کنند. با توجه به این ماده قانونی، به خوبی مشخص ‌‌می‌شود که نگهداری حیوانات خانگی مثل؛ سگ، گربه، مرغ و… در نقاط مشترک بین ساکنان آپارتمان ممنوع است و در صورت تخطی هر یک از ساکنان، بقیه همسایه‌‌ها از حق شکایت برخوردار هستند. منظور از نقاط مشترک و مشاع آپارتمان؛ راه پله‌‌ها، پشت بام، راه رو، پارکینگ و… است که مورد استفاده عموم همسایه‌‌ها قرار ‌‌می‌گیرد. ( قوانین خرید و فروش حیوانات )

برای نگهداری این نوع از حیوانات در واحدهای شخصی آپارتمانی نیز، قانونی گذاشته‌ شده که از نظر مقررات و قوانین بهداشت حیوان خانگی ایجاد بیماری نکند و برای همسایه خود نیز مزاحمت نداشته باشد. اگر دو مورد گفته‌ شده رعایت شود، نگهداری این حیوانات در خانه هیچ مشکلی ندارد، در غیر این صورت دارنده حیوان خانگی مجرم بوده و همسایگان می‌توانند از وی شکایت کنند.

در حالت کلی در قوانین قضایی نگهداری سگ و گربه و … به دلیل سر و صدا و ایجاد مزاحمت برای همسایگان مصداق سلب آسایش عمومی است و پیگرد قضایی دارد.

قوانین آپارتمان‎نشینی

نگهداری سگ در آپارتمان از نظر قانون

هم اکنون با توجه به قوانین آپارتمان‎ نشینی کشور به نظر می ‎رسد عنوان مجرمانه مشخص در خصوص سگ گردانی یا نگهداری سگ در آپارتمان وجود ندارد. البته اگر یکی از همسایگان ساختمان به دادسرا در این مورد شکایت و بتواند ثابت کند که نگهداری و رفت و آمد حیوان خانگی تهدید علیه بهداشت محسوب می ‎شود، بنا بر‎ نظر قاضی می ‎تواند از مصادیق جرم باشد و یا این که اگر، حیوان خانگی مذکور سر و صدای غیر متعارف (مثل پارس های شبانه سگ) ایجاد کند ، در این مورد نیز همسایگان می ‎توانند برای رفع مزاحمت به دادسرا مراجعه کنند.

به بیان دیگر با توجه به قانون، در صورتی که نگهداری حیوانات مثل سگ و گربه در آپارتمان، زمینه ساز ایجاد سر و صدا و شیوع بیماری‌‌های متداول باشد؛ حق طرح دعوی علیه واحد آپارتمانی که از سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی نگهداری می‎‎کند برای سایر همسایگان محفوظ است. با این اوصاف روشن ‌‌است که در قوانین آپارتمان نشینی ایران، در خصوص نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی سخت‎گیری‌‌های زیادی وجود دارد و اشخاصی که تمایل به نگهداری حیوانات در آپارتمان‎شان دارند بایستی مقررات و مسائل بهداشتی را به نحو احسن رعایت کنند.